جایگاه زبان در دو نمایش نامه
نویسندگان
چکیده
تئاتر نمایش داستانی تخیلی به واسطه ی ژست و کلام است و دارای دو زبان کلامی و غیر کلامی یا صحنه ای است. هدف مطالعه ی حاضر بررسی زبان در دو نمایشنامه از دو فرهنگ متفاوت است : «آخر بازی» بکت و «افرا یا روز می گذرد» نوشته ی بهرام بیضایی. نمایش اول را نمونه ی تئاتر نو یا پوچی می دانند که نویسندگان آنها قصد داشته اند عناصر سنتی تئاتر غرب را به چالش کشیده و طرد کنند. ما بر این باوریم که نمایشنامه ی بیضایی نیز به نوعی، نمایشی مدرن است و از این نقطه نظر، با نمایشنامه بکت شباهتهایی دارد، لیکن روی بنیان های فرهنگی سنتی ایرانی تکیه دارد و گذشته ی خود را نفی نمی کند. مطالعه ی حاضر با تکیه بر ابزارهای تحلیلی نقد سبک شناسی در حوزه ادبیات تطبیقی سعی دارد با تکیه بر وجه کلامی تئاتر، شباهت ها و تفاوت های این دو نمایش را بررسی کند.
منابع مشابه
جایگاه زن در نمایش نامه های بهرام بیضایی
موضوع اصلی این پایان نامه جایگاه خاص زن در نمایش نامه های بهرام بیضایی، نمایش نامه نویس بزرگ معاصر است. در این پایان نامه که به شیوه ی کتاب خانه ای و براساس مطالعه ی نمایش نامه های بیضایی تهیه شده است، به بررسی جایگاه خاص و منحصر به فرد زنان در این دسته از آثار نمایشی بیضایی پرداخته شده و دیدگاه کاملا انتقادی و سنت شکن ایشان در مورد مقام و ارزش زن در اسطوره و تاریخ ایران، همراه با اشاره به اسطو...
15 صفحه اولزبان عامیانه در فیروزشاه نامه
فیروزشاهنامه درواقع دنباله کتابی است که دو مجلد آن به دارابنامه مشهوراست. این کتاب تألیف محمد بیغمی از آثار قرن نهم هجری است و پیداست منشأ بسیار قدیمیتر دارد. داستان فیروزشاهنامه پس ازسمکعیار و دارابنامه از مهمترین داستانهای عامیانه و اصیل به شمار میرود. این کتاب از نمونههای برجستۀ نثرساده فارسی است ونمونهینننننو چون برای مردم نقالی و بازگو میشده است، در آن واژهها و تعبیرات عامیانه ...
متن کاملبررسی جایگاه و نقش زن در نمایش نامه-ی«ندبه» اثر بهرام بیضایی
نمایشنامهی «ندبه» از جمله نمایشنامههای بهرام بیضایی است که در آن، نقش زن به گونهای آشکار، برجسته شده است. رویدادهای این نمایشنامه به سالهای انقلاب مشروطه مربوط می شود و به گونهای تلخ و رقت انگیز، نابسامانیهای اجتماعی و فرهنگی ایران را در آن زمان نشان میدهد. با نگاهی گذرا به متن این اثر و بررسی گفتار و رفتار شخصیتهای نمایشنامه، موقعیت تاسف بار زن و تحقیر بی وقفهی او در نظام مردسالار...
متن کاملظرفیت های زبان جنسیتی در دراماتیک کردن نمایش های رادیویی
درام رادیویی بازتابی از زندگی حقیقی انسان ها و دیالوگ های نمایشی وجه دراماتیزه شده مکالمات انسانی است. اما در علم زبانشناسی بین زبان زنانه و مردانه تفاوت هایی اثبات شده وجود دارد که هریک حاصل هویت اجتماعی متفاوت آنهاست که به آن زبان جنسیتی می گویند . زبان جنسیتی تحت تاثیر فرهنگ و اجتماع ویژگی های متفاوتی را خلق می کند. لذا همین ویژگی ها در دیالوگ های نمایشی نیز سرایت کرده و هویدا می شود. در پژو...
متن کاملجایگاه نمایش به عنوان روش تربیتی در قرآن کریم
Abstract Nowadays there used different methods in educating matters and one of the most common methods is using dramatic arts in television cinema, theatre, and other dramatic forms which have expanded use not only in social, cultural, affairs, but also are the influential tools in political and economic domains . The back ground of using dramatic methods in guiding, leading, a...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
revue des études de la langue françaiseجلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۱۹-۳۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023